İrlanda’ya Yerleşmek İstiyorum Ama?..

ireland-map-paint-splashes-michael-tompsett

Buraya geldiğimizden bu yana, bu soruyla çok karşılaşıyoruz. İrlanda’ya yerleşmek istiyorum ne yapmalıyım? Herhangi bir iş, aile birleşimi vb. durumlar olmadan İrlanda’ya yerleşmek hakkında bir şey söylemem mümkün değil. Turist vizesi ile gelindiğinde 90 günün üzerinde kalınmak isteniyorsa ancak yine iş, eğitim ya da buna benzer başka durumlar devreye giriyor.

Temel bilgiler için http://www.citizensinformation.ie/en/ sitesi gayet faydalı olacaktır.

Bu noktadan sonrasını iş bulduğunuzu varsayarak devam ediyorum. İş yerinizle konuştunuz anlaştınız. Çalışma vizesi gerekecek. Şirket size kefil oluyor ve çalışma izni için başvuru yapıyor. Bu izin olmadan vizeye de başvuru yapamıyorsunuz. Vize başvurusu yapmak için doldurulması gereken online formda bu izin ile ilgili belge numaraları soruluyor nitekim. Biz gelirken sistem farklıydı şimdi sistemi yenilemişler. İrlanda vizesi ile ilgili bilgiler için:

http://www.embassyofireland.org.tr/home/index.aspx?id=51636

http://www.inis.gov.ie/en/INIS/Pages/Irish%20Visa%20Information

Çalışma izni için diploma gibi mesleğinizi gösteren belge, ayrıca sahtecilik olmasın diye bu diplomanın üniversite tarafından verildiğine dair rektör imzalı bir belge daha isteniyor. Bizim rektörlerin imzasını almak o kadar kolay olmayabiliyor yalnız. Pasaport, çalışma izni başvuru formu vs. ekler var. İşveren durum ve istenen belgelerle ilgili bilgilendirmişti bizi önceden. Birçoğu ıslak imzalı  olmak durumunda, bu sebeple bir hayli posta işi oluyor, hızlı olunması gerektiğinden DHL, UPS gibi kargo şirketleri kullanılırsa pahalı da oluyor. 2-3 hafta kadar sürüyor bu izin işi. Neyse şükür geldi izniniz vizeye başvuruyorsunuz ve bekliyorsunuz. Büyük bir terslik falan yoksa çıkıyor vize. Fakat malum insanı ülser eden bir süreç.

Aldınız biletinizi geliyorsunuz İrlanda’ya. En önemli mesele, kalınacak yer. Evler genelde eşyalı kiralık olarak veriliyor. Bu noktada ev seçme konusunda daft.ie son derece başarılı bir kaynak.

Fakat ev sahibinden ev sahibine değişse bile kefil ya da kim olduğunuzu, nerede çalıştığınızı açıklayan belge istenebiliyor. Biz şanslıydık şirket sahipleri çok yardımcı oldu kolay şekilde yerleşebildik ve geldiğimiz gün elektriği, sıcak suyu, ısıtması olan bir dairemiz oldu. Fakat yardımcı olunmasaydı ve biz kontratla ev tutmak zorunda olsaydık, kontrat için banka hesabı ve buranın kimlik no’su olan PPS ( Personal Public Service Number) gerekecekti.

Kim veriyor bu numarayı? Devlet. Şehir merkezindeki hükümet binasına gidiyorsunuz başvurunuzu yapıyorsunuz. 7 ila 10 gün içinde adresinize postalanacağı söyleniyor?

Hangi adres? Zaten ev tutmak için gerekiyordu? Dedim ya biz şanslıydık. Diğer türlü nasıl halledilirdi bilemiyorum. İnsanlar rahat gerçi vardır elbet bir yolu, sonrasında da yeni taşınan birilerine denk gelmedim açıkçası.

Peki diğer noktaya geldik. Ev kirası, depozito ve faturalar için banka hesabı gerekiyor aynı zamanda. Hesaptan kesiliyor miktarlar. Banka öncelikle ne istiyor? Kutsal numara PPS ile adres kanıtı. İyi de zaten adres edinmeye çalışıyorum işte! Ayrıca belirtmek gerekir ki bankacılık sistemi gerçekten pek başarılı değil.  Minik bir paragrafla özetleyeyim.

Amacımız banka hesabı açmak. Gerekli evraklarla gidiyoruz bankaya. Derdimizi anlatıyoruz. Kartınız adresinize postalanacaktır, 3-4 günde varır deniyor. Tamam diyoruz. 1 hafta oluyor gelmiyor. Yine gidiyoruz sormaya. “Aa unutmuşuz!” diyorlar. 5 gün daha bekliyoruz. Şifre geldi önce mektupla. Kurye sistemi olmadığı için güvenlik açısından kart ve şifre farklı zamanlarda geliyor. 2-3 gün sonra da kartlar geldi. Dedik böyle manuel olmaz burada. İnternet bankacılığı lâzım. Açtık websitesini kullanıcı adı, şifre vs. almaya. Başvuruyu yaptık. İnternet şifreniz 10 iş günü içinde adresinize postalanacaktır diye uyarı yazısı çıktı, bayılmışım sonrasını hatırlamıyorum.

Tabii bir de bu sırada Emniyet Müdürülükleri (Garda Station) içindeki göçmenlik bürosuna (Immigration Office) gitmek gerekiyor. Kaydınız yapılıyor, bilgileriniz giriliyor ve deniyor ki ‘PPS numarası geldikten sonra kişi başı 300 euroyu bankaya yatır ve en az 7 gün sonra randevu al gel biz de sana kimlik kartını verelim’. Bizim randevularımız akşam 22.00 civarlarına denk geldi hep. Tek bir memur vardı konuyla ilgili onun çalışma saatlerine göre randevu veriyorlardı ama çok da tatlı ve yardımsever bir adamdı kendisi gayet güle oynaya esprilerle yaptık işlemleri. 

İrlanda’ya ilk girişte gümrükte fotoğrafınızı çekiyorlar pasaport işlemleri yapılırken. Sıra bana geldiğinde cihaz çalışmadı, gidince Garda’da yaparsın demişlerdi. İşte o fotoğrafı çekecek bu memur amca.

“Asena buraya bak”, dedi. Baktım.

“Tüh ya yine çalışmadı” dedi. Bizdeki de ne şans diye hep birlikte gülerken cihaz çalıştı ve çekti. Şu an o fotoğraf aynı zamanda Irish kimlik kartımı süslüyor. Sonra parmak izleri faslı.. Cihaz tekledi, olmadı bir daha, olmadı bir daha neyse 7 parmağımın izi ve sırıtan fotoğrafım İrlanda hükümetinde artık . Bakıp bakıp eğlensinler.

Biz bütün bunları yerleştirildiğimiz dairede beklerken yaptık ve hepsini halletmek 30 güne yakın sürdü. Başka türlüsü nasıl olurdu bilemiyorum hiç.

Peki artık kimlik kartımız var da ne oldu yani?

Bu kartla Kuzey İrlanda’ya geçebiliyor muyuz?  Hayır. İngiltere vizesi gerekiyor. E haliyle İngiltere’ye de geçemiyorsun.

Peki Schengen bölgesi? Hayır. Schengen vizesi gerekiyor. Türkiye için nereler vize istiyorsa aynen geçerli.

Peki Türkiye’ye gidebiliyor muyum? Hayır. Yok artık!!! Çoklu giriş (Multiple Entry) izni almak gerekiyor Dublin’den. Kişi başı 100 euro, 1 yıl geçerli.

Kart ne işe yarıyor? Sadece İrlanda’da 1 yıl süreyle oturma hakkı veriyor. Yıl sonunda yenileniyor. İkinci yıldan sonra iki yıllık veriliyor. Beşinci yılda vatandaşlık alma hakkı doğuyor. Almazsa yenilemeye devam ediyorsun kartı. Acımasızca!!!

Siz tuttuğunuz evde bu vize, oturma hakkı vs. olaylarına sinirlenirken bir de faturalardan söz edeyim.

Elektrik: İki ayda bir gelir fatura. Gördüğümüz evlerde ocaklar genelde elektrikli. 58 günlük faturamız 54 euro geldi.

Isınma: Aylık geliyor ama biz geldiğimizden beri fatura göremedik ev sahibi biraz rahat bir adam acil bir şey olursa kendisi bize ulaşıyor zaten. Dert etmiyoruz o yüzden.

Su: Su için para ödenmiyor İrlanda’da.

İnternet: Türk Telekom/TTNET burada Eircom. Ev telefonu, internet işlerine bakıyor. Fakat kendisinden çok Vodafone’u görüyorsunuz her yerde. Ben daha evdeki internet-telefon soketi üzerindeki kabartma hariç hiçbir yerde Eircom logosu görmedim. Fakat Vodafone her yerde. Ev telefonu, evde internet, cep telefonu vs. her şey var. Onun dışında da özel şirketler mevcut. Örneğin evde sabit internet seçenekleri Vodafone’da şu şekilde: http://www.vodafone.ie/home-phone-broadband/

8mb hızdan başlıyor genelde. Ttnet’in 50 lira karşılığında verdiği 1 mb hızdaki internetten bir hayli farklı. Ancak onun da başvurusu için adrese postalamalar, beklemeler olabiliyor. Kaybolmuş olan posta kutusuna bakma alışkanlığım yeniden canlandı. Bu topraklarda biraz sabır gerekiyor, postanızı beklerken çıkıp biraz etrafı keşfedin meselâ.

Ayrıca (bkz: İrlanda Seyahatiniz İçin Yararlı Bilgiler)

Ekleme;

Yogun olarak gelen aile birlesimi, calisma izni/vizesi sorulariniz icin yeterli bilgiye sahip olmadigimizi dusunuyoruz, bu gibi durumlarda en saglikli bilgiyi Dublin’de bulunan Turkiye Konsoloslugu’ndan edinmeniz en dogrusu olacaktir.

Dublin – Konsolosluk bilgileri:
Internet sitesi: http://dublin.emb.mfa.gov.tr/
Tel: +353 1 614 45 90
Fax: +353 1 668 50 14
E-posta: embassy.dublin@mfa.gov.tr

35 responses »

  1. Nese Bayrac

    Okuyunca prosedurun Katar’dan cok da farkli olmadigini gordum. Yalniz burada cok yava isliyor.

    Cevapla
    • Gerçekten çok yavaş birçok şey ve çok da çalışkan olduklarını söyleyemeyeceğim..Doğrudur, yanlıştır bilemiyorum. Belki biz harala güreleye çok alıştık, muhteşemiz demekten bir hayli uzağız zira.. Fakat çok basit olabileceğini düşündüğünüz şeyler, telefonla SMS sistemi gibi, gereğinden fazla uzun sürünce yoruluyor insan.

      Cevapla
      • irlanda ve ingiltere için söylemem gereken tek şey bu iki ülke insanlarınında gerçekten ”sabır – genişlik ve yavaşlık” insanı olduğudur, bu ülkelerde eğer bu 3 şeye riayet etmezseniz gerçekten başınıza iş alabilirsiniz, burda yaşarken öyle şeylerle karşılaşırsınızki türkiyede cinayet sebebi olur, örneğin markette ücreti öderken öndeki kişinin kasiyerle muhabbet sohbet 20 dakka takılması ve sırada bekleyenlerin hiç sesini çıkarmadan beklemesi, arada birisi hırıltı çıkarırsa anlayınki o türkdür %100, otobüsde ücreti öderken şöforün yine muhabbet sohbet para üstü vs.vermesi, bankada kuyrukda beklerken veznedarın yine işi ağırdan alıp normalde 5 dakikalık işi yarım saatte bitirmesi ve sizin sırada beklerken sinir krizi geçirmenize aldırmaması , örnekler çoğalır gider, bu iki ülkedede hızlıca hareket tek bir kurum var oda vergi daireleri eğer vergi borcunuz vs. varsa sizi anında bulurlar.

        Cevapla
  2. Bende İrlandaya gitmek istiyorum ama İngilizce yok denecek kadar az.Sizin bu yazınızdan sonra dah da umutsuzoldum

    Cevapla
    • Irlanda’ya gitmek istiyorum demissiniz; yerlesmekten bahsediyorsaniz halen buraya gelebilirsiniz bence. ancak bir isiniz yada yeterli birikmis paraniz yoksa bu oldukca zor olacaktir. bunun yaninda burada her seviyede ingilizce kurslari bulunmakta ve cogunlugu da ucretsiz. benim tavsiyem; bir yandan ingilizcenizi gelistirirken, bir yandan da buradaki is ilanlarini kontrol etmeniz yonunde. bolsans.

      Cevapla
      • ömer bura erdal

        ben irlanda ya goç etmek istiyorum ama zormu kolaymı insanları hayat sartları nasıl

        Cevapla
        • Merhaba,

          Çalışma vizesi olmadan gelip uzun süreli yaşamak ya da göçmenlik şartları nasıl oluyor bilemiyorum. Çalışma vizesi ile gelmek de ya önceden bir şirketle görüşüp işe kabul edilip, onların sponsorluğunda çalışma vizesi alınma ya da vizeye ücret ödeyerek vizeyi alma şeklinde gerçekleşiyor. Ancak bu ücret ne kadar ve şartları nedir bilmiyorum, araştırmadım.
          Yaşamın zorluğu kolaylığı da yapacağınız işe, yaşayacağınız yere göre değişir muhakkak. Aynı maaşla Dublin’de yaşamakla daha küçük bir şehirde yaşamak farklı elbette. Hayat çok kolay ya da çok zor demek doğru bir yönlendirme olmayacaktır hâliyle. Hâlâ kriz etkileri sürüyor ve iş arayan insan çok. IT alanında ilânlar ağırlıkta bu yönde bir mesleğiniz varsa iş bulma durumunuz daha yüksek olabilir. Bol şans dilerim..

          Cevapla
      • “burada her seviyede ingilizce kurslari bulunmakta ve cogunlugu da ücretsiz” demişsiniz. İyilerinden birkaç örnek verebilir misiniz? Geldiğimizde oralara kaydolalım

        Cevapla
        • Merhabalar, kurslar nereye hangi şehre gitmek istediğinize göre değişecek, verilen dersin niteliği de ilgili kurumun kaynakları ve öğretmene bağlı olacaktır. Bu sebeple ‘şu kesinlikle iyidir’ demem pek doğru olmaz.

          Ancak en temel ve genel olarak VEC’ye bakılabilir. Sadece İngilizce değil başka kurslar da mevcut oluyor.

          http://en.wikipedia.org/wiki/Vocational_Education_Committee

          http://www.etbi.ie/events.html

          Kadınlara yönelik olarak da Women’s Center kursları oluyor.

          Ayrıca burada üniversitede okuyanlara, o üniversitenin akşam/gece kursları ücretsiz olabiliyor.

          Şehre, bölgeye göre değişecektir ancak bazı yardım ve eğitim kuruluşlarının kursları oluyor.

          Vize ya da vatandaşlık durumuna göre devlet destekli olarak kurslara da gidilebiliyor.

          Cevapla
  3. Merhabalar;
    Özel bir mail adresiniz var ise bağlantı kurmak istiyorum.Üniversite yi orada okumak için gerekenler konusunda.

    Cevapla
  4. Aile birlesimi hakkinda bilgiye ihtiyacim war turkiyede ewlensem oraya yerlesebilir miyim? Not. Nisanlim dublin de yasiyor
    Mail atarsaniz cok sevinirim tesekkurler

    Cevapla
  5. Emlak alma yolu ile oturma ve çalışma izni alınabiliyor mu acaba?

    Cevapla
  6. Merhaba,
    Ben Kilkenny’de yasiyorum kuzenim buraya tasinmak istiyor ama kuzenimin vize almasi icin hicbir sirket davetiye gondermek istemiyor ne yapmaliyim davetiyesiz vize almak mumkun mu?

    Cevapla
  7. Merhaba,
    Yukarıdaki bir yorumda iş bulmak isteyen birisi için buradaki(İrlanda) iş ilanlarını takip etmesini önermişsiniz, peki bu iş ilanları için(Türkiye’den de başvurulabilecek) hangi internet sitelerini önerebilirsiniz?

    Cevapla
  8. mrb ben hemşireyim orada iş bulmam sizce mümkün müdür?

    Cevapla
  9. ben irlanda da okumak istiyorum ama nasıl olur çok yabancılık çeker miyim? irlanda da bir üniversite kazanmak için neler yapmam lazım? irlanda da islamafobi yaygın mı? islami açıdan rahat eder miyim?
    teşekkürler.

    Cevapla
    • - Irlanda’da okumak icin neler yapmaniz gerektigi ile ilgili gercekten hicbir fikrim yok, muhtemelen yukluce paraya ihtiyaciniz olacaktir. Okulunuzdaki rehberlik birimleri ve OSYM’nin sizi guvenilir bir sekilde bilgilendirecegini dusunuyorum, OSYM vb gibi resmi makamlarla yazismaktan cekinmeyin, Irlanda’da okumak istiyorsaniz daha bir cok resmi makamla yazismak/birebir gorusmek zorunda kalacaksiniz.
      – Yabancilik cekmeniz tamamen ingilizce konusma yeteneginize ve sosyal aktivitenize bagli.
      – Dini gereksinimlerinizi kimsenin rahatsiz olmayacagi bir sekilde yerine getirmeniz halinde herhangi bir sikinti yasayacaginizi dusunmuyorum. Yasayacaginiz yer eger buyuk sehirlerden biri degilse, ibadethane ve helal gidaya ulasiminiz kolay olmayacaktir.

      Basarilar.

      Cevapla
  10. Berk Kızıldağ

    Daha önce İrlanda’da bir öğrenim gördüm dil geliştirmek için.Artık yaşamak gibi bir hayalim var. Şartları aşağı yukarı biliyorum. Okulum bitmek üzere Tobb Makine Mühendisliği bölümüm. 3 Ayrı firmada 4 ‘er aydan staj yapmış olma ve irlanda’da 2 ay okumuş olmam, çalışma vizesi almak için bana bir avantaj sağlar mı? Makine mühendisi olarak ilanlara bakıyorum aynı Türkiye’de ki gibi yılların tecrübesini isteyen kurumlar var. Çoğu kez yurt dışında bulunduğum için konuşma da iletişim kurmada çok sıkıntı yaşayacağımı düşünmüyorum yalnız nedense işe nereden başlayacağımı bilemiyorum.
    Sizin bu konu hakkında düşünceleriniz nedir? Bana nasıl yardımcı olabilirsiniz?
    Advance ingilizce ve intermediate almancam var.

    Cevapla
    • Merhaba,
      Bildiğim kadarıyla, İrlanda’da çalışabilmeniz için bir şirketin davetine ihtiyacınız var. Şirketlerin sizi davet etmesi için de kendinizi alanınızda kanıtlamış olmanız gerekiyor diye düşünüyorum. Türkiye ile karşılaştırıldığında İrlanda iş gücünün daha pahalı olduğu bir ülke, bu nedenle iş sahipleri daha hassaslar.
      indeed.com ve linkedin gibi siteleri takip etmenizi ve kariyerinize Türkiye’de başlayarak iş fırsatlarını takip etmenizi önermekten başka birşey gelmiyor elimizden, kolay gelsin.

      Cevapla
  11. ben uzman doktorum.irlanda da çalışmam mümkün mü?

    Cevapla
    • Tıp alanı ile ilgili tek bildiğimiz örnek ile cevap vereyim ama sizin konumunuzla ne kadar ilgilidir emin değilim.
      Sudan’da Tıp doktoru olarak çalışan bir kadın ile tanışmıştık. Kendi diplomasının İrlanda’da çalışmak için yeterli olmadığını anlatmıştı bize.
      Yine de aşağıdya tam da sizin sorunuzun cevabı ile ilgili bilgi içeren bir sayfa linki ekliyorum, bu linkten hangi kategoriye uyduğunuzu bulup(tahminim kategori 4 olacağı yönünde, hem checklist vermişler linkte) detayı araştırmanız gerekiyor, umarım işinize yarar;

      http://www.medicalcouncil.ie/Registration/Infomation-for-doctors-coming-to-Ireland/

      Cevapla
  12. Gitmek istiyorum ve Dil olarak İngilizce Yüzde 15 gibi var ama konu bir konusma olursa daha cok ıyı anlıyorum ve kendımı ıyı aliştırıyorum . bana yardımcı olursanız sevınırım mesajlarını beklıyorum ..
    iş konusuna bakılırsa bana irlanda ile ılgılı iş ilanları gonderırsenı sevinirim site olabılır surekli takıp ede bıleceğim bir yer olursa sevınırım .

    Cevapla
    • ve birde vatandaşlık alımı oluyormu ? oluyorsa bana kayıt formu gonderırsenız cok iyilik yapmiş olursunuz …

      Cevapla
      • Cevaplamaya sondan başlayayım;

        – İrlanda’da fiilen tam olarak 5 yıl süresince yasal olarak ikamet etmiş kişiler İrlanda Cumhuriyeti vatandaşlığına başvurabiliyor. Aslında bu bilgiyi yazıda paylaştığımız ilk linkte de bulabilirdiniz. Şu an tabii ki size böyle bir form göndermem mümkün değil. Bu blog okuyuculara danışmanlık yapma gibi bir amaçla kurulmadı.

        – İş ilanları konusunda da yukarıdaki yorumlarda bulunan siteler olan indeed.com, linkedin.com’u kullanabilirsiniz. Bunun haricinde aşağıdaki linkte şu an İrlanda’da hangi meslek dallarına ihtiyaç duyulduğunu, hangi sektörlerdeki mesleklere öncelik verildiğini vs. bulabilirsiniz;

        http://www.citizensinformation.ie/en/employment/migrant_workers/employment_permits/green_card_permits.html

        Aslında İngilizce’nizin yeterliliğini de yukarıdaki sitede test edebilirsiniz, İrlanda’ya veya başka bir ülkeye yerleşme sürecinde bu ve bunun gibi bir çok internet sitesindeki bilgileri tüm detaylarıyla okumanız gerekecektir, resmi makamların size yapacağı yardım en fazla bu bilgileri size çıktı halinde vermek olacaktır. Yahut ücret karşılığında çalışan danışmanlık firmaları mutlaka mevcuttur.

        İyi günler dilerim.

        Cevapla
  13. merhaba ben ailem ile irlandaya yerlesmek istiyorum ingilizcemiz yok denecek kadar yok nasıl bir yol izlemeliyiz yardımcı olursanız sevinirim

    Cevapla
    • Merhaba,
      Üzgünüm size nasıl yardımcı olacağımı bilemiyorum. Başlangıç olarak İngilizcenizi geliştirmenizi önermekten başka birşey gelmiyor elimden.
      İyi şanslar..

      Cevapla
  14. Merhaba,

    Ben de kısmet olursa İrlanda’ya yerleşeceğim. Bir şirketten iş teklifi aldım. Şirket benim yerime çalışma iznine başvurdu. Çalışma izni çıktıktan sonra da vizeye başvuracağım. Ancak istihdam vizesi için kısa dönem mi yoksa uzun dönem mi başvurmam gerekiyor bilemiyorum. Uzun dönem için 8 haftaya kadar sürer diyorlar. Birisinden duyduğum kadarıyla kısa dönem vizeye başvurup İrlanda’ya gittikten sonra uzun dönem için tekrar başvuru yapılması gerekiyormuş. Hangi yolu izlemem gerekir? Siz hangi vize için başvuru yaptınız ve ne kadar sürdü çıkması? Yardımcı olursanız sevinirim.

    Teşekkürler

    Cevapla
    • Ne guzel, hayirlisi olur umariz.
      Asagi yukari ayni surecten geciyoruz. Sizin icin maillerime bir gozattim. Calisma izni ciktiktan sonra vize basvurusunu 23 Ocak’ta yapmisiz, 4 Subat tarihinde vizemiz cikmis. Aldigimiz vize 3 aylik vize idi(kisa donem dediginiz bu olsa gerek). Irlanda’ya girisinizden sonra bulundugunuz yerdeki Garda Station’larda vizenizi uzatiyorsunuz(bu kisim blog yazisinda var zaten).
      Kolay gelsin, umarim Christmas oncesinde hallolur tum isleriniz :)

      Cevapla
      • desenize ingiliz vatandaşı olarak gerçekten şanslıyım AB nedeniyle hiçbir vizeye ihtiyaç yok , sigorta numaranı al direkt çalışmaya başla. gerçi vatandaşlık almama 8 ay kaldı ondan sonra irlanda ile daha da yakından ilgileneceğim..özellikle dubline gelmeyi çok istiyorum bakalım ne olur ilerleyen dönemlerde.

        Cevapla

Bir Cevap Yazın

Takip Et

Her yeni yazı için posta kutunuza gönderim alın.

Diğer 70 takipçiye katılın

